Gebelik ve Aşı

Gebelik esnasında fetusta konjenital malformasyon, büyüme geriliği, ölü doğum ve nörolojik arazlara sebep olan enfeksiyonlardan korumak, erken doğum eylemini azaltmak, gebelik esnasında daha şiddetli seyreden hastalıklardan anneyi korumak (influenza, hepatit B vb), yenidoğan enfeksiyonlarını azaltmak gibi nedenlerden dolayı anneye bazı aşılar uygulanabilir.

Gebelikta yapılması zararsız olan aşılar; tetanoz-difteri, hepatit B, influenza (grip), meningokok, kuduz. Sadece gerektiğinde yapılan aşılar; boğmaca, pnömokok, kolera, sarı humma, hepatit A, polio.

Yapılmaması gereken aşılar ise ; kızamık, kızamıkçık, kabakulak, suçiçeği, BCG (verem).

Tetanoz / Difteri Aşıları

Tetanoz aşısı canlı mikroorganizma içermediğinden dolayı gebelikte güvenle yapılabilcek bir aşıdır. Aşı olan anne adyında oluşan antikorlar bebeğede geçer ve bebeği yenidoğgan döneminde oluşabilecek tetanoz hastalığına karşı korur. Hamilelikte yapılamsının nedeni bebeği yenidoğan tetanozundan korumaktır. Doğumdan sonra bebeğe DTB (difteri,tetanoz, boğmaca) aşısı şeklinde üçlü aşı yapılır ve tetanoza karşı bağışıklık sağlanmış olur. Daha sonra tetanoz aşısının 10 yılda bir yapılmalıdır. Aksi takdirde bağışıklanma etkisiz olabilir.

Hepatit B Aşısı

Bu aşı canlı virüs içeren bir aşı değildir. Virüse ait canlı olmayan bazı antijenleri içeren bir aşıdır. Bu nedenle hamilelerde uygulanmasında anneye veya bebeğe bir zararı yoktur.

Bebek doğarken taşıyıcı olan anneden hepati B bulaşabilir. Bu yüzden dolayı taşıyıcı annelerin bebeklerine doğdukları zaman hepatit B aşısı yapılır.

Grip (İnfluenza) Aşısı

Gebelerde grip aşısı ilk 3 ay geçtikten sonra yapılabilir. Ancak annenin genel durumunu bozan kronik bir hastalığı varsa, oluşacak bir gribin annedeki riskini azaltmak için aşı yapılabilir.

Meningokok Aşısı

Gebelerde meningokokal menenjit salgılarında önerilir. Annede oluşan antikorlar plesenta yoluyla geçerek yenidoğanda ilk bir kaç ay yüzde elliye yakın koruma sağlar. Aşının herhangi bir etkisi görülmemiştir.

Kuduz Aşısı

Kuduz ölümcül bir hastalık olabildiği için gebelik sırasında kuduz olduğu bilinen ya da kuvvetle şüphelenilen bir hayvan ısırığı durumu olduğunda mutlaka aşılanma yapılmalıdır.